Bewegen

"Een mens is gemaakt om te bewegen"

Dit gezegde mag je letterlijk nemen. Onze genen hebben zich aangepast aan het feit dat onze voorouders sinds duizenden jaren voornamelijk bewogen. Ons lichaam is er op voorzien dat we steeds bewegen. Indien we veel bewegen heeft ziekte veel minder kans. 

Sinds slechts één generatie hebben wij onze levenstijl zodanig aangepast dat we plots heel veel minder bewegen. Daardoor functioneert ons lichaam, zeg maar onze organen, onze gewrichten, onze bloedsomloop, ons zenuwstelsel en ons hormoonstelsel veel minder goed, waardoor we ziek worden. We krijgen de zogenaamde "welvaartsziekten":

Zwaarlijvigheid, hartinfarcten, cholesterol in de bloedvaten, suikerziekte, maar ook peesontstekingen, artrose, slapeloosheid, depressie, hyperkinetische kinderen, burn out, agressie, maag en darm klachten enz...

Meerdere recente wetenschappelijke studie's tonen aan dat al deze klachten sterk kunnen verminderen en zelfs kunnen voorkomen worden door meer te bewegen. Deze en andere studies vermelden ook dat je om dit gunstig effect te verkrijgen op je gezondheid daarom niet hoeft loodzwaar of heel intensief te sporten, maar dat matig bewegen zoals wandelen, fietsen of enkele uren per dag rechtopstaan tijdens het werk, al een gunstig effect op de gezondheid kan hebben. Wel moet het extra bewegen dagelijks gebeuren. Dus: allen te voet naar de bakker, met de fiets naar het werk, de auto wat verder parkeren, dagelijks de hond uit laten...